Kansen kloppen op de vreemdste plaatsen aan: u zou een grote conferentie voor professionele ontwerpers kunnen bijwonen, waar overal potentiële klanten te vinden zijn. Of in de supermarkt, waar je in gesprek komt met de lokale ondernemer die behoefte heeft aan creatieve diensten. Of zelfs op een muziekfestival, de perfecte plaats om je in guerrilla-stijl uw vaardigheden voor te stellen!

 

Elke gelegenheid telt

Of u nu een grafisch ontwerper, bakker bent of een vereniging of een multinational runt, weet u hoe belangrijk het is om zich te onderscheiden van de grote massa als het gaat om uw naam bekend te maken.
Het gaat niet enkel om het doorgeven van uw contactgegevens, het gaat veel verder dan dit.

In verschillende posts zullen we je enkele inspirerende manieren zien die je op je drukwerk kan toepassen om je naam en boodschap te doen verspreiden, over het creëren van een wow-effect die je naam zeker niet doen vergeten!

Deze week: Promoot jezelf via Stickers

Stickers zijn een goedkope en effectieve manier om uw bedrijf te promoten. Met weinig middelen kan u uw eigen stickers met uw computer ontwerpen om ze dan op grote schaal te drukken op zelfklevend papier: In vergelijking met andere reclame-media’s, zoals direct mailings en fancy brochures, zijn stickers een kosteneffectieve manier om de naam van uw bedrijf te promoten.

Design

Voor iedereen die dus moet beslissen om of met CYMK of RGB kleuren te werken; zoek eerst uit wat de output zal zijn. Als je ontwerpt voor digitale media, zal RGB de methode zijn. Als ontwerpen gedrukt gaan worden op bijvoorbeeld papier, is CMYK meestal de beste optie.

De sleutel is om een sticker te ontwerpen dat je potentiële klanten aanspreekt. Alleen de vermelding van uw bedrijfsnaam en telefoonnummer zullen niet erg overtuigend overkomen.

Een betere aanpak is om te denken aan een slimme afbeelding, geestige woordspeling of grappige zin dat opvalt en dat uw boodschap over brengt.

Gebruik een enkele lijn in een gemakkelijk te lezen lettertype.

Voeg uw logo op de sticker om instant naamsbekendheid te bieden.

Als je geen inspiratie hebt, bezoek maar een openbare parkeerplaats. Je zal veel voorbeelden tegenkomen die uw potentiële klanten aantrekkelijk zullen vinden.

Promotie

Het doel van een sticker promotie is om de naamsbekendheid van uw bedrijf door een hoge zichtbaarheid te verhogen en profiteren van alle marketing mogelijkheden die langs komen. Gratis stickers uitdelen aan voetgangers of plak ze op de zakken van elke aankoop van de klant.

Ga waar mensen vaak samenkomen en je zal vast en zeker een aantal mensen tegenkomen die dit gratis geschenk zeker appreciëren. Denk bijvoorbeeld aan een kermis of straat festival. Dit zijn zeker gelegenheden je mensen kan ontmoeten en over uw bedrijf kan praten. Zo zal een gratis sticker hen eraan te herinneren dat ze u later terug zullen opzoeken.

Voorbeelden


Een leuk voorbeeld voor een vloersticker

Creatieve reclame van de film Batman Begins

De stickercampagne van Wilkinson, samen met een ei-fabrikant

Een campagne van een zeepmerk op een openbaar toilet

Pedigree speelt in op de hongerige behoefte van je huisdier

Niet enkel de vloer, maar ook het plafond kan gebruikt worden als promotiemateriaal. Dat heeft een tandpasta-merk goed begrepen.

Een creatieve toepassing voor een pastamerk.

De applestores gebruikten deze raamsticker om de iPod Hi-Fi te promoten

Elmex gebruikte de lockers van een fitness-club om hun product te promoten. In elke locker lag er dan een sample van hun tandpasta in.

Duracell heeft en originele manier gevonden om zijn batterijen te promoten.

03/11/2015
Benny Koch